På flyget del 3!

Något som är viktigt vid byte av plan på annan flygplats är att veta hur lång tid man har på sig att byta. Vet du om att du har ca 1,5-2 timmar så är det ju absolut inga problem. Då hinner du även om du går ut den vanliga vägen utan att passera Transfer. Och även om du sedan får checka in på nytt.

Reser man utomlands så vill dom helst att man är på flygplatsen 2 timmar innan avgång. Flyger man inom Sverige så vill dom att man är på flygplatsen 1,5 timmar innan. Även om jag flyger utomlands så brukar jag vara på flyget 1,5 timmar innan. Mycket pga att jag vet om att jag kan gå före om det skulle behövas.

Är det många som skall flyga under samma bolag och använder samma incheckningsdisk så kan det vara mycket resande som står i kö. Och ibland så är det nästan inga alls.

På planen är det förstås alltid rökförbud och även inne på toaletten. Dom har även rökvarnare inne på toaletten för att hitta ev tjuvrökare pga att det är väldigt farligt ifall det skulle börja brinna ombord på ett plan.

Skulle dom hitta en tjuvrökare så tror jag att dom skulle landa någon stans och sedan så skulle personen få betala för mellanlandningen. Det följs dock väldigt bra och det är aldrig någon som tjuvröker eller blir grinig å personalen för att dom vill röka.

Alla vet helt enkelt om att det är otroligt farligt ifall det blir en incident på planet. Ombord på planet serveras det alltid dryck i form av vatten. Det är det minsta man får. Oftast även kaffe. Och ibland även dricka i form av vin, cola, och juice. Och ibland så får man även påfyllning av kaffe eller te om man vill det.

Ibland också kaka eller smörgås. Och är det smörgås så är det oftast kyckling eller ett vegetariskt alternativ. Självklart så får man inte ha på mobiltelefonen under tiden planet är aktivt. Det får endast ske om man har det i sk flightmode.

När man skall gå in för att sätta sig i ett plan så är det ibland inte bra att vara sist. Detta ifall man har bagage med sig som man kanske vill lägga ovanför sätena så att man slipper ha det bredvid sig där man sitter.

Det är ju alltid många passagerare och alla har ju nästan med sig handbagage och då blir det lätt fullt i förvaringsutrymmena ovanför sätena.

Innan start så går alltid personalen igenom säkerhetsdetaljerna. Detta sker alltid på minst 2 språk. Dom pratar om hur du öppnar och justerar säkerhetsbältet. Och har man barn som är små så får även dom ett litet bälte som sätts genom mamman/pappas bälte.

Dom förklarar vad nödutgångarna ligger. Dom förklarar även hur livvästarna fungerar. Dessa ligger under stolen och sätts på med ett snöre under benen. Sedan blåser man upp livvästen efter att man har kommit ur planet.

Detta görs genom att dra i en lina på västen. Plus att det går att fylla på mer luft genom ett mönstycke vid sidan av axlarna. Det finns även en lampa på flytvästarna vid axeln, denna tänds automatiskt i kontakt med vattnet.

Dom förklarar även att det kommer ner syrgasmasker ifall planet förlorar trycket när det gäller luft i planet. Man sätter då på sig själv en mask och ev barn efteråt. Detta pga av att man skall själv ha luft tillgängligt ifall barnen sätter emot att få masken på sig då det kan vara obehagligt.

Vid landning och lyftning så får ingen elektronik vara igång och inga hörlurar får man ha på sig. Detta pga att man skall vara kontaktbar och även kunna lyssna ifall något händer. Man skall även låta sitt ryggstöd vara i normalläge, dvs uppfällt.

Man skall om man sitter vid fönstren ha dragit upp gardinen pga att om det händer en olycka med planet så skall räddningspersonal kunna titta in.

Sitter man vid nödutgångar så får man absolut inte ha någon typ av bagage vid fötterna.

Matbrickan vid stolstödet skall förstås vara uppfällda vid landning och lyftning. Man släcker oftast belysningen inne i planet vid landning och lyftning. Dock finns det små lampor ovanför huvudet som man kan rikta mot sig. Där finns även luftuttag med friskluft.

Oftast så är platserna bokstaverade med A vid fönstet. B vid mitten och c vid gången, Sedan fortsätter det efter gången med D mot gången och E vid mitten och F vid fönstret. Skulle det nu bara vara 4 stolar per rad istället för 6 stolar så är dom numrerade A vid fönstet och C vid gången. Och D mot gången och G vid fönstret.

När man landar skall man vänta med att ta av sig bältet till planet har stannat helt och lamporna för bälten har släckts. Man skall även inte resa sig fören lamporna har slocknat för bältet. Många har ju annars väldigt bråttom upp.

Och oftast så får dom som har bråttom upp bara stå och vänta som en sardin mellan allt folk. Jag brukar vänta till dom flesta har gått av innan jag reser mig.