Öppet brev till hotellet!

Öppet brev till Hotell Absolute Astana.

Jag bodde på Absolute hotell i Astana och det var ett bra hotell. Det var trevlig personal, bemannat dygnet runt. Mycket bra rum med bra sängarar, dusch och kassaskåp på rummet, Kylskåp.

Det var framför allt varmt och tyst på rummen.

Skulle jag klaga på något så var det två saker. Det första minsta problemet var att dom inte hade vattenkokare på rummet utan en termos. Jag köpte därför en vattenkokare och den billigaste kostade bara ca 50-75 kronor.

Det största problemet och det allvarligaste var att frukosten var mycket dålig måste jag säga.

Ansvarige på hotellet för frukosten kanske tycker att den duger som den är. Man kanske inte vill lägga pengar på det.

Men vad som händer när en frukost inte är väldigt bra är att det blir dyrare att få mer gäster.

Jag menar att alla gäster som kommer att trivas och som kan vara framtida kunder och därför vilja komma tillbaks. Men är frukosten undermålig så tror jag att många inte kommer tillbaks. Eftersom frukosten är så viktigt och att man får se en komplett frukost.
Att det finns mycket att välja mellan och att det finns rätt saker att välja mellan.

En sådan frukost gör att många gäster som har valt hotellet inte kommer att komma tillbaks, det gör att det måste betala andra sidor som tex hotell.com och liknande för att få nya gäster.
Detta gör att det kostar att få nya gäster eftersom andra inte återkommer.

Gör man så att man har en mycket bra frukost då återkommer gästerna som har varit där innan och dom ger även bra recensioner som gör att betyget blir högre och det gör att det kommer mer gäster till hotellet.

Rekommendationerna blir mer från gäster också.

Vad är då en bra frukost. Det fanns tex bara en juice att välja mellan. Och det var inte apelsinjuice. Apelsinjuice är ett måste i ett frukostbord. Eran juice var inte dålig men apelsinjuice är mycket bättre.
Finns det tex 2 juicer att välja mellan så är det bättre än att det bara finns en, speciellt om en är apelsinjuice.

När jag tittade på frukost bordet så fanns det ibland kokt ägg och ibland inte. Finns det kokt ägg en dag så skall det alltid finnas om det inte är helt slut förstås. Och om inte frukostserveringen stänger inom en halvtimma tex.  Kanske några lite löskokta och några lite hårdare. Men i varje fall minst en sort hela tiden.

Kaffet som serverades var pulverkaffe som man fick göra själv med pulver. Skulle verkligen uppskattas om det fanns brygg kaffe eller så att man kunde beställa bryggkaffe.
Pulverkaffe är bättre än inget, men nu pratar vi om hotellfrukost,, så riktigt kaffe rekommenderas.

Bröd fanns och det var lite olika typer av småbröd, oftast med något kött inne i brödet. Skulle rekommendera att det fanns mer bröd att välja mellan. Kanske en eller två limpor som man får skära själv eller frallor av någon sort. Kanske ett mörkt bröd och ett ljust minst i varje fall.

Nu fick jag reda på genom en som pratar ryska och kunde fråga hotellet varför det inte fanns stekt ägg, och det var så att det fanns det. Men man blev tvungen att tala om detta för personalen.
Det finns alltså ingen stans någon skylt eller så på bordet eller på annat sätt som anger att man kan beställa stekt ägg av personalen. Det skulle uppskattas om det fanns en skylt på bordet på engelska och ryska då. Kanske en bild på ett stekt ägg…

Sedan om det kankse finns stekt eller kokt korv, omelette eller något annat varmt att äta.

Personalen som arbetar med frukosten satt väldigt mycket i telefonen och tittade ner. Gå istället runt till gästerna och fråga om dom skulle vilja ha stekt ägg, eller något annat. Personalen håller reda på ifall det fattas något på bordet lättare om dom inte håller på med sin mobiltelefon på arbetstid.
Det var ofta man fick påpeka att tallrikar eller annat fattades.
Detta skall personalen se innan det är helt slut.

Det allra bästa är förstås att fråga personer som bor på hotellet vad dom tycker och se om det går att göra saker och ting bättre. Och att man lyssnar på dom och åtgärdar. Åtgärder kostar lite pengar men det får man lätt igen på bra betyg, mer gäster som återkommer, bättre rekommendationer.

Jag vill absolut inte klanka ner på er eller ert hotell. Tvärt om, jag vill att ni skall bli ett väldigt bra hotell. Jag kommer säkert inte att återkomma till Astana, och frågan är om jag skulle vilja komma tillbaks till ert hotell innan jag skrev detta så var svaret nej, just pga frukosten.

Nu kanske jag skulle säga, ja, för jag skulle vilja se om ni har gjort något bättre..

Lycka till med ert fina hotell, Patric i Sverige.