Movinga SCAM

Ingen ersättning för skador och borttappade möbler - trots försäkring

Detta är nog något av det sjukaste jag har läst när det gäller försäkring hos en flyttfirma som heter Movinga! Skall ni anlita dom? Ta då hellre en vanlig flyttfirma som är seriös.
Här kan ni tex teckna en försäkring som ändå inte gäller. Deras försäkring täcks bara ifall ni låter flyttfirman packa upp för er. Vilket gör att det blir dyrare.

En normal flyttfirma, eller en annan vilken som helst, har alltid försäkring som täcker utan att man i dom flesta fallen behöver betala extra. Batala extra gör man bara om det är ovanligt dyra saker som man flyttar. Och även om man då packar upp själv så gäller försäkringen.

Så anlita dom inte. Får ni problem så får ni verkligen problem. Ingen hjälp utan bara undanflykter. Så här skriver en kund och svaret från Movinga under.

Beställde flytt från Stockholm till Italien. Beställde alla tjänster från Movinga - packning, flytt, nedmontering mm. Vid beställningen blev jag ombed att per telefon ange vad som skulle flyttas "bara de stora sakerna som skåp soffa säng osv". Tecknade en försäkring hos Movinga som förklarade att den skulle ge full ersättning för ev skador mm. När sakerna kom fram fanns det några skador och det saknades vissa möbler. Tog direkt kontakt med Movinga som skickade en formulär för beskrivning av skadorna mm.
Blev sedan kontaktade av ett tyskt försäkringsbolag som frågade efter packningslistan. Förklarade att det inte fanns något sådant och fick sedan veta att listan som Movinga hade skapat utifrån "de stora sakerna som skulle flyttas" var packningslistan. Förklarade för det tyska företaget att de själv måste förstå att allt inte fanns med på listan då Movinga aldrig hade bett om eller skapat en fullständig lista - kläder porslin bestick mm saknades på denna lista.
Det tyska försäkringsbolaget sade att om det inte fanns med på listan kunde vi inte få ersättning. Movinga säger samma sak - trots att de själva aldrig informerade om att en fullständig lista behövdes eller att vi inte kunde få ersättning om saker inte fanns med på listan.
Känns som om vi har betalat dyrt för att någon ska skada och tappa bort våra möbler! Så nu ska vi även betala för att ersätta borttappade möbler och skadade möbler - tros försäkringen som skulle täcka allt.
Att Movinga skriva att de ska se över sina rutiner hjälpa inte oss i det minsta - och det är Movinga som bär ansvaret för bristande information.

 
Svar från Movinga
6 apr. 2021
 
Hej David och tack för ditt omdöme.

Allt bohag som transporteras av oss måste stå skriven på din packlista för att vår försäkring ska kunna täcka eventuella skador eller förluster. Jag beklagar om den informationen inte tydligt delgivits dig under bokningsprocessen och vi kommer därför att kika närmare på våra interna processer.

Föremål som får plats i flyttkartonger behöver givetvis inte specificeras däremot täcker inte vår försäkring eventuella skador eller förluster om du som kund själv ansvarar för uppackningen. Mer information finns tillgänglig på vår hemsida:

https://www.movinga.com/se/sv/terms-and-conditions/#iii-ansvarsfrihetsgrunder

Vi hoppas att du trots allt trivs fint på din nya adress i Italien och önskar dig all lycka till på din nya adress!

Med vänliga hälsningar,
Sofia